New York (28.-31. 8. 2007)

V létě 2007 jsem díky agentuře CCUSA dostal šanci podívat za oceán do Spojených států amerických. Po 10 týdnech práce v kempu jsem za vydělané peníze procestoval celé východní pobřeží USA, částečně sám a částečně s kamarády z kempu.

USA 2007, 1. část - New York
New York City je nejlidnatější město USA a jeho metropolitní oblast patří mezi největší na světě. Město bylo založeno Nizozemci v roce 1625. Dnes je jedním ze světových center obchodu a finančnictví a má také celosvětový vliv v oblasti médií, politiky, zábavy, umění a módy. Sídlí zde OSN, takže je i ohniskem mezinárodních vztahů a diplomacie. Město tvoří 5 čtvrtí Bronx, Brooklyn, Manhattan, Queens a Staten Island.
Strávili jsme zde 4 dny. Výhled na město z Empire State Building, projížďka lodí po Hudsonu až k Soše svobody, procházka po Brooklynském mostě či jen povalování v Central Parku patří k nezapomenutelným zážitkům.

28. srpna 2007
Brzo ráno s Martinem, Kubou a Lukášem konečně vyjíždíme autobusem z Honesdale do New Yorku. Do velkoměsta přijíždíme od New Jersey známým Lincolnovým tunelem pod řekou Hudson a vystupujeme na obrovském terminálu Port Authority v srdci Manhattanu. Jako první si jdeme do automatu koupit lístky na metro, abychom se mohli ubytovat v našem hostelu na 108. ulici. Místo lístku za 2 dolary však hned ze začátku přicházím o desetinásobek této částky, neboť doplácím na svou naivitu a důvěru v cizího člověka, který se mi nabídl „pomoci“. Takových lidí, kteří číhají na nezkušené turisty s cílem je nenápadně okrást, je bohužel město, a především autobusový terminál, plný a od této zkušenosti už se vždy spoléhám jen sám na sebe a dávám si větší pozor. Po chvíli odpočinku na pokoji se opět vracíme metrem do centra a jako první se vydáváme na slavné náměstí Times Square. Tato rušná křižovatka Broadwaye a Sedmé Avenue je tepajícím srdcem města, plná lidí, aut, obchodů světových značek, reklamních billboardů, kýčovitých neonů či obrovské televizní obrazovky. Své jméno dostalo po novinách NY Times, které zde roku 1994 otevřelo svou redakci. Odtud pokračujeme přes Bryant Park, kolem slavné budovy Chrysler Building, až do Madison Square Parku, odkud máme výhled na věhlasnou trojúhelníkovou budovu přezdívanou „žehlička“. Hlavním cílem dnešního dne však je Empire State Building, ikonická výšková stavba postavená v roce 1931 ve stylu art deco, která byla po dalších 40 let nejvyšší budovou na světě. Rozhodneme se zaplatit 18 dolarů, vystát dlouhou frontu a vyjet do 86. patra, odkud máme nádherný výhled na celý Manhattan. Severním směrem vidíme rozsáhlou zelenou plochu Central Parku, který je jako velký obdélníkový kráter zasazen doprostřed zástavby, zatímco na jihu dohlédneme přes vysoké mrakodrapy až k Soše svobody. Na západě se přes řeku Hudson rozprostírá průmyslové New Jersey a z východu je ostrov Manhattan ohraničen řekou East River, za níž se nachází čtvrti Brooklyn a Queens. Na závěr dne se ještě jdeme podívat ke slavné Madison Square Garden, kde hrají své zápasy např. hokejoví Rangers či basketbaloví Knicks. Zde nasedáme na metro a vracíme se do hostelu.

29. srpna 2007
Na druhý den máme naplánovanou obhlídku jižní části Manhattanu. Metrem dojedeme ke Ground Zero, kde jsou v plném proudu stavební práce po teroristických útocích na budovy Světového obchodního centra, které se zde udály před 6 lety a změnily celý svět. Na fotkách si tu lidé můžou připomenout bývalé věže WTC či prohlédnout, jak to tu bude vypadat v budoucnu, ale nechybí ani velká pamětní deska obětí z 11. září 2001. Odtud pokračujeme již pěšky až na úplný jižní cíp Manhattanu do Battery Parku, kde si zakoupíme lístek na trajekt. Hodinová plavba stojí 12 dolarů a díky ní se nám naskýtají úžasné pohledy nejen na panorama města z East River a Hudsonu, ale hlavně zblízka i na slavnou Sochu svobody. Po vylodění míříme přes Wall Street na Brooklynský most, který byl po svém otevření v roce 1883 největším visutým mostě na světě. Projdeme se k prvnímu kamennému pilíři, pod námi sledujeme proud aut překonávajících v obou směrech řeku East River mezi Manhattanem a Brooklynem, zatímco se nám postupně otevírá panorama města zase z jiné strany a perspektivy. Od mostu se pak vydáváme po páteřní ulici Broadway postupně přes čínskou a italskou čtvrť až do Greenwich Village, kde si spočneme ve Washington Square Parku s ikonickým obloukem. Večer nasedám s Kubou na metro a jedeme na sever do Bronxu ke stadionu Yankees, kteří zrovna hrají derby proti Bostonu Red Sox, s nadějí, že koukneme na baseballový zápas a zjistíme, proč je tento sport v Americe tak populární. Zkoušíme se proto zeptat u pokladny, jestli ještě jsou nějaké lístky, ale ty nejlevnější jsou samozřejmě vyprodané a nabídnutá cena 200 dolarů je vysoko nad naše možnosti. Na chvíli se proto projdeme po okolí, ale po setmění se v Bronxu přece jenom necítím úplně bezpečně, a tak se raději vracíme zpátky na hostel.

30. srpna 2007
Dnes odpoledne již náš kamarád Kuba odlétá domů, a tak se s ním vydávám dopoledne na obhlídku Central Parku, jehož severní část se nachází jen pár bloků od našeho hostelu. Tento velký veřejný městský park se pak táhne Manhattanem v délce 4 km a nabízí místním i turistům pestré sportovní a kulturní vyžití. Po všem tom velkém shonu v ulicích mezi mrakodrapy je příjemné se najednou ocitnout ve velké oáze zeleně. Uprostřed parku se nachází obrovský vodní rezervoár, kolem nějž lidé běhají proti směru hodinových ručiček, což zjišťujeme až v okamžiku, když se vydáváme tím „špatným“ směrem a neustále koukáme do tváří funících běžců. My si však především užíváme neuvěřitelné pohledy na obrovské vodní a zelené plochy, za nimiž v dáli vystupují vysoké budovy. Ne nadarmo se zde natáčí spousta různých filmů a seriálů. Nakonec dojdeme až k terase Bethesda se stejnojmennou fontánou a vracíme se zpět na hostel. Jelikož hodláme dnes více cestovat metrem do větších vzdáleností, kupujeme si celodenní lístek za 7 dolarů, který se vyplatí pro více jak 3 samostatné jízdy. Již pouze ve třech se jako první jedeme podívat k Rockeffelerově centru, což je komplex několika budov uprostřed Midtown Manhattan, postavený slavnou rodinou Rockeffelerů. V zimě je zde pravidelně postaven velký vánoční strom s veřejným kluzištěm. Na odpoledne jsem přesvědčil Martina s Lukášem, abychom se jeli podívat na Coney Island a po 2 dnech plného chození po městě si zde na chvíli odpočinuli. Musíme však absolvovat zhruba hodinovou cestu metrem, které však v Brooklynu již jede po povrchu a my tak můžeme z oken zároveň sledovat úplně jiný New York, ten určený pro běžnou střední třídu, nikoliv pro zbohatlíky a turisty. Coney Island je poloostrov až v nejjižnější části Brooklynu na pobřeží Atlantiku, s písečnou pláží a slavnou horskou dráhou. Procházka po pláži, místním molu a krátká koupačka ve studeném Atlantském oceánu nám rozhodně přichází vhod. Po návratu na Manhattan se jdeme ještě podívat k vysoké budově OSN u řeky East River.

31. srpna 2007
Poslední den v New Yorku trávíme celý v Central Parku. Po odhlášení z hostelu se totiž s našimi kufry nemůžeme moc pohybovat po městě a úschovny zavazadel byly po teroristických útocích uzavřeny. Postupně tak pomalu procházíme celý park ze severu až do jeho jižní části k jezírku u hotelu Plaza, známého z filmu Sám doma 2, kde na pár hodin zakotvíme a čekám na odpoledne, kdy se naše cesty na pár dní rozdělí. Já se totiž rozhodl během té doby sám navštívit pár míst na východním pobřeží, zatímco Martin s Lukášem chtěli letět do Orlanda. Naštěstí jsem je přesvědčil, aby mi vzali s sebou do letadla můj kufr, abych se s ním nemusel po cestě vláčet, a za 4 dny se s nimi v Orlandu zase setkám. Kluky ještě doprovodím na letiště JFK, kde se rozloučíme, a já si to pak namířím na Port Authority. Zde si za 157 USD koupím tzv. GreyhoundPass na 7 dní, který zahraničnímu turistovi umožňuje neomezené cestování autobusy Greyhound po celé zemi. Na následující 4 dny jsem měl dopředu zjištěné časy odjezdů a naplánované své cesty tak, abych několikahodinové přejezdy mezi destinacemi absolvoval v noci. Tím zároveň ušetřím za ubytování, byť za cenu sníženého komfortu, a budu mít více času na turistiku a památky během dne. Riziko spočívá pouze v tom, že musím být na autobusovém nádraží před odjezdem spoje vždy včas tak, abych se do autobusu vůbec dostal, neboť společnost neumožňuje rezervace míst. Moje první cesta vede na sever k Niagarským vodopádům. Autobus z Port Authority do Buffala mi odjíždí ve 22:30.
V nejslavnějším městě světa jsem tedy strávil 4 dny. Výhled na město z Empire State Building, projížďka lodí po Hudsonu až k Soše svobody, procházka po Brooklynském mostě či jen povalování v Central Parku rozhodně patří k nezapomenutelným zážitkům.