Opět do Anglie za fotbalem (duben 2019)

Již potřetí za posledních 12 měsíců se vydávám do Velké Británie a i tentokrát je to spojené s fotbalem. K 33. narozeninám jsem totiž obdržel vstupenku na ligový zápas mého oblíbeného Liverpoolu. Dopravu a ubytování jsem si již zajistil sám a pětidenní opušťák z domova jsem se rozhodl využít na maximum cestováním a poznáváním okolí.

25.-26. dubna 2019
Abych stihnul zápas, který byl přesunutý už na pátek, musel jsem nechat propadnout již zakoupenou páteční letenku do dějiště zápasu a do Anglie odletět již o den dříve. Abych si výlet udělal trochu rozmanitější a díky nákladům na dopravu paradoxně i levnější, přiletěl jsem místo do Liverpoolu do Londýna a po večerní procházce po Westminsteru a St. James´s Parku jsem nasedl na noční autobus do Manchesteru.
Do Manchesteru přijíždím již v 5 ráno, a tak hodinu čekám na nádraží, až se otevře stánek s kafém a také zdejší záchody. Poté se za krásného slunečného rána vydávám pěšky přes centrum města kolem impozantní budovy radnice na Albertově náměstí směrem na jih. Proplétám se sítí vodních kanálů v průmyslovém srdci města zvaném Castlefield, kde překvapivě naleznu i ruiny římské pevnosti Mamucium. Dalším mým cílem je stadion Old Trafford, který však nejdříve hledám na zcela jiném místě. Místo velkého stadionu objevuji pouze velkou zelenou plochu mezi sídlišti, zatímco na slavný stadion náhodně narazím až cestou do Salford Quays. Jedná se o bývalé doky, které byly zrevitalizovány do moderního komplexu budov s nábřežím kolem vodního kanálu. Odtud se podél řeky Irwell vracím zpět na nádraží.
Po příjezdu vlakem do Liverpoolu se již za deště přesouvám do hostelu ve čtvrti Anfield a večer si už užívám předzápasovou atmosféru před stadionem, kde hraje i živá pódiová hudba, a následně i samotný zápas. V něm nakonec domácí Reds rozdrtí svého soupeře poměrem 5:0, což se odráží i na náladě fanoušků v hledišti. O zážitky se během zápasu dělím i s jedním Slovákem, který náhodou sedí vedle mě. Následné pozápasové bujaré oslavy, které se odehrávají i přímo v mém hostelu, však musím oželet, protože mě zmáhá únava z předchozí noční cesty autobusem, kde jsem skoro nezamhouřil oka.


27.-28. dubna 2019
Po hlavním chodu v podobě návštěvy zápasu jsem si na víkend naplánoval dva výlety do okolí. V sobotu ráno se pěšky přesouvám ze čtvrti Anfield na vlakové nádraží Lime Street a vyrážím vlakem do města York, metropole hrabství Yorkshire a bývalého hlavního města Anglie. Ač jeho hospodářský význam již poklesl, dodnes táhne turisty díky dochovaným středověkým stavbám, městskému opevnění a také monumentální gotické katedrále York Minster. Čekání na zpáteční vlak si pak krátím v obrovském National Railway Museum blízko nádraží. Po návratu do Liverpoolu se jdu ubytovat do nového hostelu The Embassie blíže centru.
Na neděli jsem si přes internet objednal zájezd minivanem se společností Mountain Goat do největšího anglického národního parku Lake District, který byl díky své unikátnosti v roce 2017 zapsán na seznam kulturního dědictví UNESCO. Ačkoliv nejsem příznivcem hromadných zájezdů, tuto možnost jsem zvolil proto, že na otočku během jednoho dne by bylo nemožné se do této oblasti dostat po vlastní ose. Objíždíme kopcovitou oblast západně od největšího anglického jezera Windermere se zastávkami u Wray Castle, v Hawkshead, na Hill Top a Tarn Hows až pod nejvyšší horu Anglie Scafell Pike (978 m n.m.). Na závěr absolvujeme výlet parníkem po jezeře Windermere z Ambleside do Bowness, kde naši devítičlennou výpravu vyzvedne řidič a odváží nás zpět do Liverpoolu.


29. dubna 2019
Teprve až v den odletu mi zbývá více času na prohlídku samotného Liverpoolu. Za konečně slunečného počasí si během odpoledne procházím nábřeží s malebnými doky, které je rovněž zapsáno na seznamu dědictví UNESCO, navštěvuji zdarma Museum of Liverpool a za poplatek 14 liber i hezky udělané muzeum britské rockové hudby (British Music Experience). Na závěr si jako fanoušek Beatles dopřávám pivo ve slavném Cavern Clubu za poslechu živé hudby. Na vlakovém nádraží pak nastupuji do vlaku a vystupuji ve stanici, odkud jdu ještě pár kilometrů pěšky na letiště Johna Lennona.

Komentáře