Florida - KSC, Orlando, Miami (4.-7. 9. 2007)

USA 2007 - 3. část

4. září 2007 - Kennedy Space Center, Orlando

Orlando je hlavním městem okresu Orange County a významným městem v centrální části státu Florida. Město se rozkládá celkem na 260 km² a má přes 220 00 obyvatel, metropolitní oblast Orlando-Kissimmee je třetí největší na Floridě. Město je známé především díky mnoha turistickým atrakcím, jakými jsou Sea World, Universal Orlando Resort či nedaleký Walt Disney World Resort, situovaný do oblasti Lake Buena Vista. Do oblasti přijede 52 milionů turistů ročně.

60 km východně od Orlanda na pobřeží Atlantského oceánu se nachází Kennedyho vesmírné středisko, americký kosmodrom na mysu Canaveral, který je spravován Národním úřadem pro letectví a kosmonautiku (NASA). Jeho celková rozloha je 567 km² a pracuje v něm okolo 17.000 lidí. Ze startovacího komplexu 39 jsou řízeny starty raket a raketoplánů, v budově VAB jsou před každým startem prováděny jejich kontroly a úpravy. Středisko má i svou průmyslovou zónu a administrativní budovy. Svůj název dostalo po americkém prezidentovi JFK, který se velmi zasazoval o to, aby se Američané dostali na Měsíc. Vesmírné středisko je oblíbeným cílem turistů a má i vlastní centrum pro návštěvníky a veřejné turistické trasy.

Do Orlanda přijedu z Atlanty asi v pět ráno. Musím však na nádraží čekat do osmi, kdy se mám setkat s Martinem a Lukášem, abychom pak společně jeli do Kennedyho vesmírného střediska na mysu Canaveral. Rozhodnu se ještě před rozedněním zkrátit si čas krátkou procházkou po městě, ale jakmile se kolem mě začne shlukovat pár podezřelých existencí a začnou mě i oslovovat, raději se vracím zpátky do bezpečí terminálu. I tam jsem se však bál zavřít na chvíli oči, a tak do sebe urychleně hodím šálek kafe. Jakmile se potkávám s kamarády, nasedáme v osm hodin na autobus, který nás po hodině cesty zaveze do městečka Titusville na pobřeží Atlantiku. Odtud je to však do střediska ještě zhruba 20 km a nejezdí tam žádná veřejná doprava. Na místě si proto domlouváme taxíka, který nás tam za 30 USD zavezl, a s řidičem si domlouváme, jestli by pro nás mohl kolem třetí hodiny zase přijet. Vstupenka do Kennedyho střediska, který je spravován Národním úřadem pro letectví a kosmonautiku (NASA), stála 40 USD, což značně zatížilo náš rozpočet, ale příležitost podívat se na místa, odkud létají rakety do vesmíru, prostě nejde nevyužít. Za cenu vstupenky tu můžeme vidět rakety, raketoplán a další vesmírné lodě a objekty v životní velikosti, pozorovat simulovaný start rakety či vidět 3D film o přistání na Měsíci. Následně nastupujeme do autobusů, které nás rozváží skoro po celém ostrově a mysu Canaveral. První zastávkou je rozhledna s výhledem na skutečné startovací komplexy, včetně toho největšího LC-39, odkud startovala posádka Apolla 11. Poté přejíždíme do centra Apollo/Saturn 5, kde je na dotek ruky vystavena ona skutečná, 111 m dlouhá vícestupňová raketa, která tuto posádku vynesla do vesmíru na její historickou cestu na Měsíc. Také nám tu ukazují, jak to vypadá v řídicím středisku před startem rakety do vesmíru včetně odpočítávání, a můžeme se tu dotknout i snad pravého měsíčního kamene. Poslední zastávkou autobusu, během jehož cesty je možno z oken vidět všechny důležité budovy včetně velitelství NASA, je vysoká budova VAB s montážní halou, kde můžeme nahlédnout přímo i mezi dělníky. Z veřejného automatu se pak neúspěšně snažíme zavolat si našeho taxíka, ale naštěstí na nás čeká přímo na parkovišti. Odveze nás zpátky na autobusové nádraží do Titusville, kde v místním krámku objevuji a kupuji láhev piva Staropramen. Autobus Greyhound nás pak odveze zpátky do Orlanda, kam přijíždíme v šest večer, a já ještě přesvědčuji kluky, aby se mnou naskočili na městský autobus a jeli se se mnou podívat do nedalekého Disneylandu. Vstupné do areálu už se v tak pozdní hodinu neplatí, ale my stejně máme čas pouze naskočit na nadzemní dráhu, kterou pojmeme jako vyhlídkovou jízdu a zblízka vidíme např. známou kouli EPCOT centra. Známý Popelčin hrad však vidíme pouze v dáli za velkým jezerem. Já původně plánoval tuto noc ještě absolvovat v autobuse, ale jelikož kluci mají zaplacený motel v Orlandu ještě do zítra a na recepci nikdo nehlídá, vkradnu se k nim a konečně si můžu po 4 nocích strávených v autobuse dopřát sprchu. Postel na mě sice již nezbyla, ale i přespání na podlaze ve spacáku je lepší než vsedě v drkotajícím autobuse.

5. září 2007 - Miami Beach

Miami je největší město v jihovýchodní části Floridy. Jeho metropolitní oblast se rozkládá mezi bažinami Everglades a Atlantským oceánem. Počet obyvatel vnitřního města se blíží počtu 400.000. Metropolitní oblast přesahuje 5 milionů obyvatel. Město je hospodářským a kulturním centrem celosvětového významu. K masivnímu růstu počtu obyvatel dochází především v posledních 50 letech díky emigrantům z Latinské Ameriky, kteří dnes tvoří 65 % obyvatel města. Turisty z celého světa přitahuje zejména populární Miami Beach tvořící samostatný ostrov.

V 9 hodin ráno všichni nasedáme v Orlandu na autobus a míříme do Miami. Jelikož jako lichý sedím sám, na zastávce ve Ft. Pierce si ke mně přisedne obézní a především nevoňavá paní s mastnými vlasy a část cesty s ní musím vydržet. Ve tři odpoledne ale naštěstí přijíždíme do cíle cesty a můžeme se všichni nadýchat čerstvého mořského vzduchu. Abychom se dostali na ostrov Miami Beach, musíme ještě nasednout na městský autobus, který nás převeze přes zátoku Biscayne. Ubytujeme se v našem hostelu na South Beach a na společném pokoji potkáváme ještě tři Australany. Ihned však vyrážíme na pláž, kde je v tuto roční dobu turistů již poskrovnu, ale to nám rozhodně nevadí. Teplota vody v oceánu stále dosahuje ke třiceti stupňům a ve vodě se tak dokážeme rochnit celé hodiny. Přitom si říkáme,  že tento relax si po těch 10 týdnech náročné práce v dětském kempu rozhodně zasloužíme. Večer se ještě procházíme po nábřeží zálivu Biscayne, odkud pozorujeme panorama města a honosné vily na protějším břehu.

6. září 2007 - Miami Beach

Druhý den ráno si přivstaneme, abychom se zašli podívat na pláž na východ Slunce nad mořem. Na pláži jsme úplně sami a celý zážitek tak máme jen pro sebe. Dopoledne znovu vyrážíme na obhlídku celé jižní půlky ostrova Miami Beach až k tzv. benátským ostrovům, užíváme si uvolněnou atmosféru South Beach a já se kochám i místní architekturou domů ve stylu art deco. Odpoledne opět nemůže chybět relax na pláži a poté se mi přihodí naprosto neuvěřitelná věc. V obchodě se suvenýry najednou narazím na svou kamarádku Andrejku z vysokoškolských kolejí, která zase strávila léto jako au-pair v New Jersey. Chvíli na sebe hledíme, jestli nás oči neklamou, ale jak se vzpamatujeme, domluvíme se, že se večer všichni sejdeme a zapijeme to. Já tedy vezmu Martina, Andrejka zase svou kamarádku, jdeme do obchodu nakoupit nějaký alkohol a dlouho do noci si povídáme a popíjíme. Nakonec nechybí ani noční koupačka v oceánu, ale přesně o půlnoci nás z pláže pod hrozbou pokuty vyhání policie.

7. září 2007

Dnes mám v plánu se opět oddělit od kluků, neboť za 3 dny mi letí letadlo domů, zatímco kluci si ještě mohli dovolit zůstat v Miami. Já však toužil místo ležení na pláži ještě něco navštívit a zbytek dní až do svého odletu tak opět trávil na cestě sám. Nastupuji na městský autobus, který mě odveze přes záliv na pevninu, a zde nastupuji na nadzemní dráhu do centra Miami. Vyzbrojen pouze malou vytištěnou mapkou města v ruce a adresou se marně snažím najít zastávku Greyhound, odkud mi ve tři odpoledne má jet autobus do West Palm Beach. Měl jsem totiž koupenou letenku do Baltimore právě odtud. Zapadlou zastávku se mi nakonec podaří najít až po čase pravidelného odjezdu autobusu, ale na místě zjišťuji, že má naštěstí zpoždění. To je však nakonec skoro tříhodinové, a proto mám zase obavy, abych ve West Palm Beach stihl poslední městský autobus, který ten den na letiště ještě jel, a nemusel tak jít v noci pěšky z nádraží na letiště. Naštěstí se podaří a na letišti můžu v klidu strávit noc a počkat na můj ranní vnitrostátní let.