Krakov (4.-5. 4. 2008)

S dvěma kamarády jsme byli navštívit naše polské přátele studující v Krakově, se kterými jsme se všichni seznámili na táboře v USA v létě 2007.

Univerzitní město Krakov leží na řece Visle a je metropolí Malopolského vojvodství v jižním Polsku. Krakov je velmi nakloněný umělcům a místní lidé čile dodržují staré zvyky a tradiční slavnosti. Nachází se zde nespočet historických památek, kostelů, muzeí či divadel. Krakovské Staré město bylo společně s Wawelem a městskými čtvrtěmi Kazimierz a Stradom zapsáno na seznam památek světového dědictví UNESCO. Ve městě žije asi 750.000 obyvatel, ale díky studentům a turistům je zde lidí mnohem více. Mezi nejznámější vysoké školy patří Jagellonská univerzita a Technická univerzita. Podle legend je město pojmenované po knížeti Krakovi, velmi pravděpodobně však název pochází od Keltů. Založen byl v 7. století a po 560 let byl Krakov hlavním městem Polského království. Zřejmě nejhezčí polské město je také nejnavštěvovanějším místem v zemi.

4. duben 2008
S Martinem, jeho holkou Petrou a s Lukášem jsem se vydal do Krakova navštívit dva Poláky, se kterými jsme se seznámili minulé léto v USA. Mezinárodní zpáteční jízdenka nás vyšla zhruba na 400 korun. V Ostravě jsme nasedli na IC, které nás zavezlo pouze do Katovic, kde jsme bohužel museli přestoupit na hlučný a pomalý osobní vlak. Poláci nás vyzvedli na nádraží a pěšky jsme se vydali přes celé město na jejich koleje v areálu Technické univerzity, kde nás ubytovali. Na večer jsme pobrali další Poláky a vydali se na hlavní náměstí navštívit místní bary a hospůdky. Místní náměstí je jedno z největších v Evropě.

5. duben 2008
Ráno jsme se sice probrali s mírnou kocovinou, ale vydali jsme se na prohlídku města. Nasedli jsme na autobus a vydali se směrem k řece Visle, na jejímž břehu stojí zřejmě největší turistická atrakce, královský hrad na Wawelu, kde sídlili polští králové a kde jsou také pohřbeni. Tramvají jsme se poté přesunuli pár zastávek směrem na západ na okraj města a poté pěšky až na Vrch svaté Bronislavy, na kterém stojí Kosciuzkova mohyla. Za pár zlotých jsme mohli vyšlapat na její vrchol, odkud se nám naskytl pěkný výhled na celý Krakov. Kvůli mlze nebylo bohužel vidět moc do dálky. Vrátili jsme se zpátky na koleje, uvařili večeři, zabalili a šli na vlak.