Ženeva a okolí v době konání fotbalového EURO 2008

V červnu 2008 jsem se s kamarádem vydal autobusem do Ženevy v době konání mistrovství Evropy ve fotbale. Zažili jsme atmosféru turnaje přímo v pořadatelském městě a poznali i krásy Švýcarska kolem Ženevského jezera. V Lausanne jsme navštívili olympijské muzeum a vlakem jsme dojeli až na druhý konec jezera do kouzelného městečka Montreux, odkud jsme se pěšky vydali ještě k hradu Chillon.

Ženeva je po Curychu druhé největší švýcarské město s necelými 200.000 obyvateli. Zároveň je také neformálním střediskem francouzsky mluvící části země. Město leží v jihozápadním cípu Švýcarska u hranic s Francií, kde ze Ženevského jezera vytéká řeka Rhône. Za dobrého počasí je odsud vidět až na Mont Blanc, nejvyšší horu Evropy, vzdálenou asi 70 km. Ženeva je významné bankovní, obchodní a kongresové centrum a také středisko hodinářského průmyslu. Vzhledem k politické neutralitě Švýcarska zde sídlí řada mezinárodních organizací jako např. evropské ústředí Organizace spojených národů (UN), světové ústředí Červeného kříže (CICR) či Světová zdravotnická organizace (WHO). Pro mimořádnou polohu na břehu jezera a mezi horami je vyhledávaným cílem turistů.

10. června 2008 >> Po 16hodinové cestě autobusem se Student Agency jsme do města přijeli kolem čtvrté odpoledne a jako první věc jsme hodlali najít Fan village, kde jsme měli ubytování. Neznalí místních poměrů jsme se rozhodli spíše než městskou dopravou raději tam dojít pěšky po značkách. To nám od nádraží trvalo něco přes hodinu. Postavili jsme stan a večer jsme v areálu na obří obrazovce sledovali fotbalové EURO.

11. června 2008 >> Do začátku zápasu našich fotbalistů s Portugalskem jsme měli celý den čas na prohlídku města. Busem jsme dojeli do Plainpalais a pak se vydali pěšky přes Place Neuve a Parc des Bastions až ke katedrále sv. Petra. Za 4 franky jsme mohli vyjít nahoru do věže, kde se nám naskytl nádherný pohled na město. Z historického centra města vedly naše kroky na nábřeží jezera a od Anglické zahrady jsme šli podél vody kolem fontány Jet d' Eau až do Parc des Eaux-Vives. Na druhý břeh jezera jsme se pak přepravili lodí a šli se podívat k Paláci národů a muzeu Červeného kříže. Do sídla OSN byl vstup zdarma, ale když jsme po rentgenové prohlídce zjistili, že bychom museli na prohlídku čekat a kolem nás se pohybovali jen slušně oblečení lidé, vzdali jsme to. Navíc jsme chtěli být v našich národních dresech připraveni před šestou hodinou ve fanzóně, kde se vše schylovalo k zápasu ČR - Portugalsko. Ke sledování zápasu na velkoplošné obrazovce jsem si koupil svoje zatím nejdražší pivo v životě - kelímek Heinekenu za 7 eur.

12. června 2008 >> Ze Ženevy jsme vyrazili vlakem na celodenní výlet podél Ženevského jezera. Nejdříve jsme vystoupili v Lausanne, kde jsme navštívili olympijské muzeum pod patronátem zde sídlícího MOV, před jehož vchodem nás uvítala socha Emila Zátopka. Po prohlídce muzea a krátkém putování ulicemi města jsme následně pokračovali do pohádkového městečka Montreux, které leží u paty alpských vrcholků, přitom promenády na nábřeží jezera jsou lemovány palmami, honosnými hotely a kasíny. Ne nadarmo si toto místo oblíbilo spoustu slavných osobností a také kapela Queen, jejíž frontman Freddie Mercury má na nábřeží svou ikonickou sochu se zaťatou pěstí od české sochařky Ireny Sedlecké. Podél jezera s panoramatem zasněžených Alp na jeho protějším břehu jsme došli ke kouzelnému hradu Chateau de Chillon, který z dálky vypadá jako by se vypínal přímo z vody. Stojí ale na malém skalnatém ostrůvku pod svahem úrodných vinic a jeho silueta se odráží přímo v jezeře. Je to perla středověké architektury a zřejmě nejhezčí a určitě nejznámější hrad ve Švýcarsku. Dříve sloužil jako honosné sídlo i děsivý žalář, jehož branami prošli i básnící G. G. Byron nebo P. B. Shelley. Cestou zpět do Ženevy jsme se mohli opět kochat nádhernými výhledy z okna vlaku, který zde jezdí strojově přesně jako švýcarské hodinky.

13. června 2008 >> Ráno jsme sbalili stan a z kempu v Bout-du-Monde se vydali pěšky do centra. O půl druhé nám odjížděl autobus domů, a tak jsme se šli už jenom podívat ke stadionu Servette Ženeva, dějišti včerejšího utkání.