Alanya a jižní pobřeží (24.-27. 4. 2010)

Poslední společný Erasmus výlet vedl do slunné Alanye na pobřeží Středozemního moře, kde jsme strávili 3 noci v hotelu. Kromě toho jsme navštívili také Antalyi, antické pozůstatky v Side, Aspendos a Perge a také vodopády Manavgat.
Alanya je turecké město vzdálené něco přes 100 km od Antalye a čítá něco přes 400.000 obyvatel. Vzhledem ke strategické poloze na malém poloostrově byla Alanya významným centrem starověkých i středověkých civilizací. Historické památky spolu s přírodními zajímavostmi a mírným strředozemním podnebím jsou dnes důvodem, proč je Alanya oblíbeným turistickým letoviskem.

24. - 26. 4. 2010
Jako obvykle jsme museli "přežít" noční cestu autobusem a po zhruba 9 hodinách jsme dorazili nejdříve do slavnější Antalye. Tady jsme se nasnídali a poté se vydali na malou procházku podél pobřeží Středozemního moře (viz obr. 2). Podnebí zde bylo úplně jiné než na severu země. Přes noc jsme se z deštivého Adapazari ocitli rázem ve slunném a o deset stupňů teplejším kraji. Zhruba za půldruhé hodiny jsme se dopravili do našeho 4hvězdičkového hotelu v Alanyi. Za zhruba 40 lir za noc nabízel plnou penzi a alkoholické a nealkohlické pití zdarma po celý den. Byly tu však i menší problémy, se kterými jsme se museli v průběhu pobytu vypořádat, ale to mi nemohlo zkazit náladu. První den jsme strávili poleháváním a popíjením u hotelového bazénu a na večer se pak vydali za zábavou do centra města. Především na jeho pobřeží se nachází velké množství diskoték, barů a obchodů.
Druhý den jsme se našim autokarem dopravili opět do centra města, na jeho nejslavnější pláž Kleopatra (viz obr. 3), kterou římský Julius Caesar věnoval právě egyptské královně. Na skále vybíhající do moře se tyčí zřícenina staré pevnosti a pod ní se nachází slavná jeskyně Damlataş (jeskyně padajících kamenů), která patří k nejpozoruhod­nějším krasovým útvarům v Turecku. Uvnitř se skrývá nádherná krápníková výzdoba, některé stalaktity a stalagmity měří až deset metrů. Má také nezvykle vysokou teplotu a vlhkost. Na konci dne nás řidič našeho minibusu zavezl ještě na kopec na druhém konci pláže, odkud byl nádherný výhled na celý záliv a město (viz obr. 1).
Den třetí jsme opět strávili nejdříve u bazénu a po obědě opět na Kleopatra beach. Stejně jako včera jsme si dali partičku beach volejbalu a poté se vrhli do vln Sttředozemního moře. Večer jsme zakončili plážovou párty na našem hotele.
27. 4. 2010
Po snídani jsme museli opustit hotel a zbytek dne jsme strávili prohlídkou několika historických pamětihodností, které se nachází na pobřeží Středozemního moře mezi Alanyí a Antalyí. První zastávka však neměla nic společného s antickými pozůstatky, ale jednalo se o krásné vodopády Manavgat (viz obr. 4), ležící na stejnojmenné řece a u stejnojmenného města. Jen o tři kilometry dál se nachází město Side, antické řecké město, jehož nejvýznamnější památkou je velký zachovalý amfiteátr. Kromě něho jsme v Side navštívili i muzeum.

Ještě působivější amfiteátr a nejhezčí, kterým jsem zatím viděl, se nachází v původně pamfylském městě Aspendos (viz obr. 5). Byl vystaven ve druhém století po Kristu a má římský styl, tedy jevištní stěnu stejně vysokou jako jsou nejvyšší řady sedadel a vytváří tak uzavřený divadelní prostor o průměru téměř 100 metrů s vynikající akustikou. Jeho kapacita je asi 20.000 sedadel. Pravidelně jsou zde pořádány koncerty, lidové tance, a jsou zde hrávána nová i starořecká dramata. Bývají zde také pořádány řecko-římské zápasy. Návštěva tohoto amfiteátru zanechá v návštěvníkovi nezapomenutelný dojem.
Poslední zastávkou před návratem domů bylo ještě Perge (viz obr. 6), další z krásně zachovaných antických měst, jež se nacházejí nedaleko Turecké riviéry. Najdeme tu vše, co má každé správné antické město mít, od hlavní ulice, přes amfiteátr až po lázně. Upřímně řečeno, antická města jsou si dost podobná, proto není třeba litovat, pokud navštívíte jen některá z nich. Upřímně řečeno, největší dojem na člověka zřejmě Efesos (viz minulý článek). Kolem páté jsme se ještě zastavili na večeři v Antalyi a pak už jsme jeli zpátky domů.