Výlet do Skotska (květen 2018)

Další dovolená již obnášela přemluvit svou partnerku a dát na pár dní sbohem svému malému synovi. Opět jsem se přidal k Lukášovi a jeho kamarádům a tentokrát jsme vyrazili první květnový týden za krásami Skotska. Vzhledem k omezenému času jsem měl v plánu se po 3 dnech odpojit od zbytku skupiny a po dalších dvou dnech samoty se vrátit domů dříve. Spolu jsme tedy absolvovali návštěvu hlavního města Edinburghu a historického Stirlingu a já si pak sám udělal výlet do přírody k jezeru Loch Lomond a své putování jsem zakončil v největším skotském městě Glasgow, kde jsem navštívil i zápas Rangers. Tam i zpět jsem letěl nízkonákladovkou a tak jsem si vystačil pouze s malým batohem. Ve vnitrozemí pak nebyl problém se přesouvat mezi městy levným megabusem nebo vlakem.

1.-2. května 2018
Po příletu na letiště v Edinburghu míjíme stanoviště drahých schuttle busů a taxíků a jdeme pěšky asi kilometr z letiště ke stanici tramvaje, která nás za libru odveze rovnou do centra města. Odtud si to však razíme ještě dále pěšky do okrajové čtvrti Leith, kde mám zamluvený apartmán pro 5 lidí. První večer se už proto pohybujeme jen v této čtvrti, kupujeme zásoby jídla a pití a procházíme se k místním dokům na pobřeží moře.
Druhý den už nás vítá typické ostrovní počasí, kdy za jemného deště míříme na Arturovo sedlo, což je nejvyšší bod Edinburghu a odkud se naskýtá nádherný panoramatický výhled na celé město a pobřeží. Ve snaze zkrátit si cestu do města se z vrcholu vracíme jinou cestou přes skaliska, což za tohoto počasí bylo na kluzkém povrchu místy trochu nebezpečné. Ovšem nejlepší pohled na toto město, které po právu patří mezi nejhezčí na světě, se nám nabízí z kopce Calton Hill kousek od centra. Jakmile se ocitáme na Královské míli, spustí se ještě větší liják, což využíváme jako příležitost k obědu a ochutnávání místních moků v nejbližší hospodě. Jakmile déšť přejde a vykoukne sluníčko, projdeme si celé historické old town až po nádvoří edinburghského hradu, navštívili nedaleký obchod s luxusní skotskou whisky a poté se (bez úspěchu) vydáváme na přání kamaráda hledat místa z kultovního filmu Trainspotting. Večer před odchodem z apartmánu do hospody se ještě zdržujeme lovením kamarádovy boty, která mu spadla z okenního parapetu do vnitrobloku. Vzhledem k tomu, že jsme se nemůžeme dozvonit nikomu ze spodních pater budovy, jeden z nás se spustí do dvora po zahradní hadici a nakonec získá svou botu do páru zpátky.

3. května 2018
Z Edinburghu jedeme megabusem za 2 libry do historického města Stirling, bývalého hlavního města Skotska. Zde roku 1297 proběhla slavná vítězná bitva Skotů pod vedením Williama Wallace proti početnějšímu anglickému vojsku. Životní boj tohoto patriota za nezávislost Skotska vypráví historický velkofilm Statečné srdce. Z nádraží jdeme pěšky kolem Cambuskenneth Abbey až na vrchol kopce Abbey Craig, kde stojí památník na počest tohoto skotského hrdiny a je odtud rovněž pěkný výhled na Stirling a meandry řeky Forth. Ve městě pak navštěvujeme alespoň nádvoří stirlingského hradu, který byl vybudován již ve 12. století a patří mezi největší a nejvýznamnější ve Skotsku, nebo kostel Holy Rude. Hlad po túře zaháníme testem místních fish&chips, na zákusek jiné místní populární pochutiny v podobě smažené tyčinky Snickers již ale nemáme žaludek.
Večer už jsme v Glasgow, kde se ubytováváme v hostelu St. Enoch blízko centra města, a stihneme se ještě projít přes náměstí George Square až ke katedrále. Za cesty ochutnáváme koupenou skotskou whisky a den zakončujeme na točeném pivu v hospodě.

4. května 2018
Loučím se s kluky, kteří dnes míří autem dále na sever, zatímco já se vydávám na vlakové nádraží a jedu sám do národního parku k jezeru Loch Lomond. Vystupuji v konečné stanici ve městečku Balloch na pobřeží jezera a rozmýšlím zde své další kroky, neboť deštivé počasí hatí moje plány půjčit si zde kolo a projet se kolem jezera. Nakonec nastupuji na místní autobus mířící do vesnice Balmaha na východním pobřeží a odtud pak podnikám výšlap na kopec Conic Hill, který se vypíná nad jezerem v nadmořské výšce 361 metrů. Trvající mrholení a mlha mi bohužel znemožňují výhledy na jezero, a tak prostě jen šlapu nahoru, abych zhruba po hodině dosáhl svého vytyčeného cíle. Na vrcholu vidím sotva na deset metrů a stihnu se ještě celý ušpinit od bláta po nešikovném uklouznutí na hladkých kamenech. Jakmile se vrátím zpět do Balmahy, přestává konečně pršet a vydávám se po turistických trasách alespoň do okolních svahů, odkud se rovněž nabízí pěkné panoramatické výhledy na jezero a jeho okolí. Tak alespoň něco. Vracím se autobusem zpět do Balloch a nějakou dobu se ještě procházím po parku, kterému dominuje pevnost Balloch Castle, a také po nábřeží jezera. Po návratu do Glasgow se ubytovávám v levnějším hostelu Hot Tub v jiné části města a zbytek dne již jen odpočívám, ačkoliv mě ještě jímají myšlenky na rychlý výlet vlakem do Lanarku.

5.-6. května 2018
Teprve až po dvou nocích zde již strávených mám konečně prostor i na prohlídku města Glasgow, největšího města Skotska a třetího největšího v celém britském království. Turistických památek zde sice mnoho není, ovšem jedná se o vyspělé, kulturní a kosmopolitní město s moderní výstavbou, které rovněž vábí mnoho turistů. Dopoledne se vydávám do Kelvingrove Parku, kde stojí nádherné budovy Galerie Kelvingrove či na malém vršku se vypínající Glasgowské univerzity. Prodírám se tu také mezi demonstranty podporující členství v EU a odtržení Skotska od Velké Británie, tedy přesný opak toho, o co se snaží centrální vláda. Hrdost Skotů a jejich neustálé vymezování se proti Anglii jsou patrné na každém kroku a rovněž i takovým historickým koloritem už od dob středověku.
Odpoledne nejvíce času trávím v zajímavém Riverside muzeu dopravy na pobřeží řeky Clyde a dále na stadionu Ibrox park, neboť jsem si dopředu zakoupil vstupenku na zápas místních Rangers FC proti Kilmarnocku. Domácí nakonec vstřelí 5 minut před koncem jediný gól utkání, a tak si můžu na stadionu užít vítězné chorály fanoušků. Od stadionu se konečně za slunečného počasí vydávám na příjemnou procházku po nábřeží řeky Clyde do centra města.
Poslední den před odjezdem domů se již jen procházím po proslulé Buchanan street, nakupuji povinné suvenýry domů a čekám na odjezd busu na edinburghské letiště.